Neop@tria
¿Quieres reaccionar a este mensaje? Regístrate en el foro con unos pocos clics o inicia sesión para continuar.
Neop@tria

Foro de discusión ta todas as antiguas tierras d'a Corona d'Aragón. Fòrum de discussió per a totes les terres de l'antiga Corona d'Aragó. Fòrum de debat per totas las terras de l'antiga Corona d'Aragon.
 
ÍndexÍndex  GALERIAGALERIA  CercarCercar  Últimas imágenesÚltimas imágenes  Registrar-seRegistrar-se  Iniciar Sessió  

 

 Tamarit

Ir abajo 
+4
esparver
ranciolí
Fra Gombau
Peualachesa
8 participantes
Anar a pàgina : Previ  1, 2
AutorMissatge
Fra Gombau

Fra Gombau


Nombre de missatges : 82
Registration date : 12/09/2006

Tamarit - Página 2 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Tamarit   Tamarit - Página 2 Icon_minitimeDc Feb 14, 2007 1:14 am

Osti, estava escrivint un memorial inacabable i, no sé pas que he tocat, que m'ha desaparegut tot. Em fot perquè vaig a dos dits i em porta el seu temps.

Efectivament, l'ortografia i la gramàtica normativa mai no funciona a gust de tothom, ni tan sols dels de Barcelona. Repassant els meus apunts, trobo açò, que pot representar pam més pam menys els objectius de la seua difusió:








- crear ciutadans i
ciutadanes competents en la seua pròpia varietat





- dotar-los de les eines
que els permeten la comunicació i interacció amb la resta de parlants de l’àrea
lingüística catalana





per tal de:





- recuperar i salvar un patrimoni col·lectiu





- possibilitar-los el coneixement utilitari de
la llengua catalana


(No acostumo a ser tan plasta escrivint, però és que açò és material reaprofitat!)

Si ets massa unitarista, t'allunyes de la idea patrimonial, si ho ets massa poc, et carregues l'objectiu utilitari. El que passa és que la normativa catalana (establerta per la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans, formada per representants de tots els territoris, i que és per llei la nostra acadèmia de la llengua) dóna molt més joc del que ens pensem o, en tot cas, del que utilitzem. Jo et recomanaria la lectura dels documents de la SF de l'IEC sbre l'estàndard oral (els pots trobar penjats de www.iec.cat) i, molt especialment, la "Guia d'usos lingüístics" de l'Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, que ens ve com a anell al dit (em penso que també l'he vista penjada d'Internet, però no recordo a on). Sobre el paper dels dialectes en la llengua comuna, pots mirar "El català d'Àneu. Reflexions a l'entorn dels dialectes contemporanis", de Ramon Sistac.

Sobre l'àrea del "volia volar però no podiva" o bé "voleva volar però no podeva", d'occident a orient: aragonès (més o menys tot el que és digne de dir-se'n), gascó pirinenc (no tot), zones de transició, català ribagorçà i pallarès, amb la Vall d'Àger, Andorra i l'Alt Urgell i fins fa no gaire, encara entrava en algun punt del Solsonès i el Bergadà. I d'altres punts escadussers. A la Llitera, Pallars i Alt Urgell predomina "voliva" (però no per la banda de Peralta). A la Ribagorça (amb la Vallfosca i la Vall d'Àssua), "voleva". Formes lleidatanes com "volee" o "voleie" pareixen indicar que el fenomen devia tindre una extensió més gran. Ah! I no ens deixéssem l'italià! I és que, com en el cas del "feit" i "lleit" (i "maití", encara que no és ben bé el mateix cas), al final resultarà que tots parlem llatí vulgar!!

D'Estopanyà, no en vull sabre res. Si seguiu per esto camí, me'n donaré de baixa.

Benediccions,

Gombaldus, episcopus ilerdensis

I
Tornar a dalt Ir abajo
ebrenc

ebrenc


Nombre de missatges : 444
Registration date : 20/10/2006

Tamarit - Página 2 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Tamarit   Tamarit - Página 2 Icon_minitimeDc Feb 14, 2007 1:20 am

ranciolí escrigué:
esparver escrigué:
Llitera Gran: Litera xicota + Llitera estricta + Llitera irredempta Wink
Si et fa falta un mapa i una bandera per a la teua pàtria l'Ebrenc te pot fer una ampliació del d'Estopanyà :-P
Laughing
Tornar a dalt Ir abajo
esparver

esparver


Nombre de missatges : 237
Registration date : 07/09/2006

Tamarit - Página 2 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Tamarit   Tamarit - Página 2 Icon_minitimeDc Feb 14, 2007 1:51 am

Fra Gombau escrigué:
D'Estopanyà, no en vull sabre res. Si seguiu per esto camí, me'n donaré de baixa.

Au, au, sinyo mosen no mos carranye, que ja sap que mai fem arribar la sanc al riu. (ni al pantà de Canelles)
Tornar a dalt Ir abajo
Elladan

Elladan


Nombre de missatges : 161
Localisation : Lo pla d'Urgell, Catalunya
Registration date : 08/10/2006

Tamarit - Página 2 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Tamarit   Tamarit - Página 2 Icon_minitimeDc Feb 14, 2007 2:24 am

Jo quan he anat a Fraga no he notat cap diferencia dialectal i en canvi lo català de Peualachesa es molt diferent. Shocked La comarca de la Llitera històricament va formar part del comtat de la Ribagorça? Question
Tornar a dalt Ir abajo
Peualachesa

Peualachesa


Nombre de missatges : 15
Localisation : Tamarit de Llitera
Registration date : 13/02/2007

Tamarit - Página 2 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Tamarit   Tamarit - Página 2 Icon_minitimeDc Feb 14, 2007 3:44 am

Joannòt: jo cada dia trobo més coses de Tamarit comunes a Camporrells, mira, me'n vai assabentar l'altre dia que astí també fien en lo seu any un ball des Tochets.
Pero! en esto cas, la paraula "catacrac" és un préstec d'un amic gironí Laughing

Fra Gombau: Moltíssimes gràcies de nou, sinyor mosen, per la informació i per la bibliografia. Prometo no quedaran sense una bona revisió per part meua. I no se preocupe per lo d'Estopanyà, jo sóc molt polemista pero la meitat del que dic és broma Razz i l'altra meitat desideris d'un nacionalista que encà ha de madurar bastant, astí i ara mateix ho e reconec. Així que vostè ni cas.

Elladan: Que jo sepie, la Llitera va estar molt de temps sota domini musulmà mentre lo comtat de Ribagorça era cristià i, si no m'equivoco, després de la reconquesta esta terra va pertànyer a la Ribagorça en determinades èpoques. De tota manera, lo feit que hi haigue una continuitat lingüística del ribagorçà des de la Ribagorça fins a la Llitera dubto que vingue determinat per l'adscripció administrativa a n'ixo comtat. No sé, suposo que les relacions i lo fluxe de migració entre les dos zones eren més habituals.

Estic especulant. Algú te ho sabrà dir millor que jo.
I si no, l'hai preguntaré a mon tio segon, que se veu que és historiador;
no hi he charrat mai en ell pero pareix un bon moment per fer-ho e.
Tornar a dalt Ir abajo
Fra Gombau

Fra Gombau


Nombre de missatges : 82
Registration date : 12/09/2006

Tamarit - Página 2 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Tamarit   Tamarit - Página 2 Icon_minitimeDc Feb 14, 2007 10:53 am

Hi ha una continuïtat humana i, en conseqüència, dialectal entre la Ribagorça i la Llitera. Es nota, per exemple, en els cognoms de la gent. Els excedents de població del que diem "montanya" (sic) sempre han baixat cap a la terra plana (es pot seguir est procés humà a les novel·les de Chauvell). Des del punt de vista cultural, doncs, la Llitera és el sud de la Ribagorça. Fins al Torricó. Per bé que la part de més al sud "segrianeja" (el Torricó, Albelda...) i la més oriental "noguereja" (Camporrells, Estopanyà i potser Valldellou; vinculats històricament a l'arxiprestat d'Àger).

Allà on se fa girella, hi ha la meua pàtria (me cago en lo colesterol del dimoni...!).

Benediccions,

Gombaldus episcopus
Tornar a dalt Ir abajo
ebrenc

ebrenc


Nombre de missatges : 444
Registration date : 20/10/2006

Tamarit - Página 2 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Tamarit   Tamarit - Página 2 Icon_minitimeDc Feb 14, 2007 11:03 am

Fra Gombau escrigué:
Hi ha una continuïtat humana i, en conseqüència, dialectal entre la Ribagorça i la Llitera. Es nota, per exemple, en els cognoms de la gent. Els excedents de població del que diem "montanya" (sic) sempre han baixat cap a la terra plana (es pot seguir est procés humà a les novel·les de Chauvell). Des del punt de vista cultural, doncs, la Llitera és el sud de la Ribagorça. Fins al Torricó. Per bé que la part de més al sud "segrianeja" (el Torricó, Albelda...) i la més oriental "noguereja" (Camporrells, Estopanyà i potser Valldellou; vinculats històricament a l'arxiprestat d'Àger).
Tan fàcil com saber un mínim de conques fluvials; si ja ho dic jo. Wink claca
Tornar a dalt Ir abajo
Fra Gombau

Fra Gombau


Nombre de missatges : 82
Registration date : 12/09/2006

Tamarit - Página 2 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Tamarit   Tamarit - Página 2 Icon_minitimeDc Feb 14, 2007 12:28 pm

Ara penso que no vas bé. La banda oriental de la comarca (Estopanyà, Camporrells, Valldellou i Castellonroi) és geogràficament ribagorçana. Però, del collet de Saganta en avall (inclòs Natjà, Baells i tota la part més poblada de la comarca, amb la capital de sempre (amb perdó de l'Esparver), desaigua a la Clamor Amarga (dita d'Almacelles). En conseqüència, té continuïtat al Segrià. I la vall de la Sosa (de Gavasa cap a Peralta, Sanui...) és subsidiària del Cinca.

Relativitza les teues explicacions geogràfiques!!!

Benediccions,

Gombaldus episcopus
Tornar a dalt Ir abajo
El noi del sucre

El noi del sucre


Nombre de missatges : 778
Registration date : 05/09/2006

Tamarit - Página 2 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Tamarit   Tamarit - Página 2 Icon_minitimeDc Feb 14, 2007 12:39 pm

Peualachesa escrigué:

La diferència mos la trobem en què quan se va normalitzar lo català escrit se van tindre en compte los trets lingüístics del dialecte central, pero les particularitats ribagorçanes se van obviar i avui dia no estan reconegudes dins lo català normatiu (correchís-me si m'equivoco, per favor!). És per açó que tinc esto problema.

No soc un expert en la llengua, per a això tenim el nostre mossen particular, però se que no només es van tenir en compte trets dialectals centrals, també valencians i balears, si que havia llegit que havien quedat una mica al marge les varietats nordoccidentals i imagino que amb elles el ribagorcà. Això passa també amb altres llengues, fixa´t en el castellà i els seus dialectes.
Tot i així Fra Gombau ja ha donat una resposta immillorable a aquesta qüestió.

Salut.
Tornar a dalt Ir abajo
Fra Gombau

Fra Gombau


Nombre de missatges : 82
Registration date : 12/09/2006

Tamarit - Página 2 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Tamarit   Tamarit - Página 2 Icon_minitimeDc Feb 14, 2007 12:49 pm

Cal tindre en consideracióque en temps de l'obra codificadora de Fabra la dialectologia catalana estava encara en els inicis. És cert que ara hem canviat la mentalitat cara als dialectes, però és que ara els coneixem molt millor!

Fins i tot en l'obra de Fabra, hi ha molta diferència entre els primers temps, al tombant de segle (l'època de l'Avenç), en què era absolutament barcelonocèntric, i els darrers temps, en què, des del seu exili a Prada de Conflent, intentava colar al diccionari dialectalismes rossellonesos!!

Tot va ser una obra d'artesania, sense Alcover-Moll, sense els diccionaris de Coromines, sense estudis de català a les universitats... Però, sens ella, ens hauríem anat tots al carall, almenys des del punt de vista lingüístic.

Benediccions,

Gombaldus episcopus
Tornar a dalt Ir abajo
Joannòt d'Òstariz

Joannòt d'Òstariz


Nombre de missatges : 245
Localisation : Dejos de Cagira
Registration date : 14/10/2006

Tamarit - Página 2 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Tamarit   Tamarit - Página 2 Icon_minitimeDc Feb 14, 2007 5:23 pm

Fra Gombau escrigué:


Allà on se fa girella, hi ha la meua pàtria

Amen.
Tornar a dalt Ir abajo
Joannòt d'Òstariz

Joannòt d'Òstariz


Nombre de missatges : 245
Localisation : Dejos de Cagira
Registration date : 14/10/2006

Tamarit - Página 2 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Tamarit   Tamarit - Página 2 Icon_minitimeDc Feb 14, 2007 8:23 pm

Fra Gombau escrigué:





Sobre l'àrea del "volia volar però no podiva" o bé "voleva volar però no podeva", d'occident a orient: aragonès (més o menys tot el que és digne de dir-se'n), gascó pirinenc (no tot), zones de transició, català ribagorçà i pallarès, amb la Vall d'Àger,




Estei que Aitor Carrera va publlicar fa temps un articlo sobre las desinèncias del imperfecto a Alazet. A mirar si tiengo ixo numero per casa.
Tornar a dalt Ir abajo
Fra Gombau

Fra Gombau


Nombre de missatges : 82
Registration date : 12/09/2006

Tamarit - Página 2 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Tamarit   Tamarit - Página 2 Icon_minitimeDc Feb 14, 2007 8:57 pm

Aitor CARRERA i BAIGET
La continuïtat de l'imperfect de tipus aragonès en català i occità: els casos de la Vall d' Àger i de la Vall d' Aran.
Alazet: Revista de filología, 15, 2003, pàgs. 9-28
Tornar a dalt Ir abajo
Joannòt d'Òstariz

Joannòt d'Òstariz


Nombre de missatges : 245
Localisation : Dejos de Cagira
Registration date : 14/10/2006

Tamarit - Página 2 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Tamarit   Tamarit - Página 2 Icon_minitimeDc Feb 14, 2007 9:04 pm

mercés hèra! ...que ja l'aviá trobat.
Tornar a dalt Ir abajo
Fra Gombau

Fra Gombau


Nombre de missatges : 82
Registration date : 12/09/2006

Tamarit - Página 2 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Tamarit   Tamarit - Página 2 Icon_minitimeDc Feb 14, 2007 9:54 pm

Òc, que va plan!

Gombaldus episcopus occitanensis
Tornar a dalt Ir abajo
Contenido patrocinado





Tamarit - Página 2 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Tamarit   Tamarit - Página 2 Icon_minitime

Tornar a dalt Ir abajo
 
Tamarit
Tornar a dalt 
Pàgina 2 de 2Anar a pàgina : Previ  1, 2
 Temas similares
-
» .ct, que tens algun familiar a l'Institut de Tamarit? X-D

Permisos d'aquest fòrum:No pots respondre a temes en aquest fòrum
Neop@tria :: Linguae-
Canviar a: