Neop@tria
¿Quieres reaccionar a este mensaje? Regístrate en el foro con unos pocos clics o inicia sesión para continuar.
Neop@tria

Foro de discusión ta todas as antiguas tierras d'a Corona d'Aragón. Fòrum de discussió per a totes les terres de l'antiga Corona d'Aragó. Fòrum de debat per totas las terras de l'antiga Corona d'Aragon.
 
ÍndexÍndex  GALERIAGALERIA  CercarCercar  Últimas imágenesÚltimas imágenes  Registrar-seRegistrar-se  Iniciar Sessió  

 

 Morella: ¿llengua=cultura?

Ir abajo 
3 participantes
AutorMissatge
ebrenc

ebrenc


Nombre de missatges : 444
Registration date : 20/10/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDs Nov 11, 2006 12:03 pm

Una altra pregunta amb puteria. Espai lingüístic equival a espai cultural quan parlem de la conca del Bergantes? Em puc equivocar pero diria que no és pas la llengua (i potser ni tan sols les fronteres entre comunitats autònomes) qui fa de frontera cultural en este cas.

Confer:

Morella: ¿llengua=cultura? 500px-Conca_hidrogr%C3%A0fica_del_Bergantes

Morella: ¿llengua=cultura? 500px-Xarxa_fluvial_de_la_conca_del_Bergantes
Tornar a dalt Ir abajo
Maestrat




Nombre de missatges : 21
Registration date : 07/12/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: anem a vore   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDv Des 08, 2006 4:07 am

Conca del Bergantes? què és això? supercoco? un país? diguem que Morella no té molt a vore amb Aiguaviva, i que Aiguaviva no té res a vore amb Miranbel, m´explique. Des de quan es parla català a Cantavieja i a Miranbel? pot ser que a l´edat mitjana...potser, però ara , ni de coña! Ebrenc parles d´una zona que no la conecs, i si la conecs no t´has adonat massa del que hi ha (potser que sigues d´allí, no ho sé), t´ho dic amb tot el respecte.
A vore, jo sóc del Maestrat i una cultura pròpia al maestrat sí que existeix, però no com l´has descrita, direm que a partir del santuari de la Vallivana és on realment naix el maestrat, i pel teu mapa estaria d´acord, encara que t´hajas deixat a Xert pel camí, però bé que ningú de San Mateu ni Peníscola em mate, és la veritat. Segurament el centre del Maestrat siga altre santuari, el de La Balma, centre religiós i espiritual que uneix des de molt antic els pobles del maestrat tant d´Aragó com del "Regne" (que és com s´anomena a València al maestrat turolenc), a La Balma es concentraven gent de Castellote, Morella i de tota la zona cultural que formaba el maestrat, diguem que de les dues bandes del riu Bergantes. Bé La Balma està al riu Bergantes, però si un dels centres humans del maestrat és Morella, l´altre és Castellot, actualment Castellote i Ebren, coneixes Castellote? supose que no, perquè no l´has inclòs.
Estaria d´acord amb el teu mapa però si poses també Castellote, Bordón, El Mas (Mas de las Matas), Villarluengo, Tronchón, La Cañada (cañada de Benatanduz)...Doncs en eixe cas, sí hauria una correlació entre riu i entitat cultural, però que no correspon amb el blau que tu has posat. I per explicar el que he dit al principi diré que dins d´aquest maestrat, direm que al maestrat pròpiament dit, hi ha una zona centre, una zona muntanyosa diferent a la resta i una zona plana.
Al centre, l´autèntic cor del maestrat, pertanyen tots el pobles al costat de La Balma, és a dir Castellote, Bordón, Sorita, Palanques, Forcall, Cinctorres, La Mata, La cuba, Villores i Ortells, açò és El Maestrat, el maestrat és La Balma!. Després està la zona muntanyosa que envolta aquest centre, és a dir Morella, Ares (te l´has deixat), El Portell, Castellfort, Olocau, Tronchón, Villarluengo, la Iglesuela, Miranbel, Cantavieja etc i després està la plana que és El Mas, Aiguaviva etc, en aquest sentit deia que Morella no tenia res a vore amb Aiguaviva.
Simplement era açò, relació entre riu i cultura sí que hi ha però de la manera que jo ho he explicat.
I altra cosa important, el maestrat no és una entitat cultural "lingüistica", va més enllà de la llengua, és una manera de viure, un clima, una arquitectura, unes tradicions, unes arrels comuns, segurament més antigues que la pròpia llengua, és l´adoració a uns paisatges comuns, a una olor pròpia d´aquesta terra, a una sensació d´unitat encara que es parle altra llengua, potser diferent d´explicar però que existeix.
Tornar a dalt Ir abajo
ranciolí

ranciolí


Nombre de missatges : 854
Registration date : 06/09/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDv Des 08, 2006 3:41 pm

Aiguaviva no té res a veure amb Morella? Collons, tant segur n'estàs, Maestrat?

Ebrenc, de totes maneres, los rius i les valls ja no són un obstacle al moviment dels humans, i diria que té més força l'Hospital i les botigues d'Alcanyís i la Piràmide, per dir-ne dos, que les vessants de les aigües. Lo Bergantes haurie de fer pressió a les relacions entre pobles fa alguns anys, però no ara que pots voltar-te tots estos pobles en menys de 3 hores de cotxe i tornar a fer el cafè a casa.
Tornar a dalt Ir abajo
Maestrat




Nombre de missatges : 21
Registration date : 07/12/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDv Des 08, 2006 4:40 pm

Potser que no m´haja explicat bé. El que volia dir és que sols el riu Bergantes des de Cantavieja a Aiguaviva no forma una mateixa cultura com tal, però si El Maestrat, ho sent jo sóc d´allí i és el que hi ha. Aquesta zona de Castelló i Terol des de sempre ha estat molt aïllada i les relacions que hi havien entre els pobles era o bé per les procecions als santuaris de la zona, les festes, les feries, els mercats etc, i clar una persona des de Morella a Aiguaviva mai anava, de manera que les relacions entre Morella i Aiguaviva eran nul·les o molt escasses, però si existien relacions entre tots els pobles al votant del santuari de La Balma, és a dir Castellote, La Mata, Ortells, Bordón etc. Com a curiositat diré que al meu poble es va fer la carretera d´asfalt fa menys de trenta anys, jo vaig vore com la feien quan era una nen, abans era de pedres i fa cent anys era un camí de burras, així tots els pobles de la zona. Així que parlar d´una cultura pròpia i diferent a la resta tan sols entre el tram alt y el tram baix del riu Bergantes és absurd, el riu no és navegable, és un riuet que és fa més gran al seu pas per Forcall, Sorita, Palanques i Ortells i poc més però després es torna a fer estret en direcciò a Aiguaviva, és a dir és més facil la comunicació transversal del riu que no la longitudinal.
També diré que l´autèntica entitat del maestrat, l´única que hi ha com tal a la zona, no es troba en la conca del riu Bergantes sinó en les muntanyes entre les conques dels rius Bergantes i Guadalope, una zona muntanyosa, no gaire, però molt aïllada , sobretot abans, on realment es sent l´aroma pròpia d´aquestes terres, a Aiguaviva es junten els rius Guadalope i Bergantes, i s´anomena el Baix Aragó. Per cert la conca del Guadalope al seu pas per Santolea era espectacular, jo ho he vist en fotos, ara és un pantà, i també en aquesta zona hi ha un santuari molt important com és l´església del Llovedor, arribaven gent de Morella fins ací, i parle de l´edat mitjana.
Tornar a dalt Ir abajo
ranciolí

ranciolí


Nombre de missatges : 854
Registration date : 06/09/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDv Des 08, 2006 6:31 pm

Jo tinc entès que els d'Aiguaïva abans que hi haguere cotxes tenien com a capitalitat Morella. Abans que Alcanyís fore alguna cosa ;-)
Tornar a dalt Ir abajo
ebrenc

ebrenc


Nombre de missatges : 444
Registration date : 20/10/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDv Des 08, 2006 6:40 pm

Maestrat escrigué:
Conca del Bergantes? què és això? supercoco? un país? diguem que Morella no té molt a vore amb Aiguaviva, i que Aiguaviva no té res a vore amb Miranbel, m´explique.
Supercoco, la conca del Bergantes és una conca fluvial, afluent de la del Guadalop. Tan malament anem de conceptes hidrològics?
No he inclòs Castellot perquè no forma part de la conca del Bergantes. En cap moment he fet un mapa del Maestrat.

Maestrat escrigué:
I altra cosa important, el maestrat no és una entitat cultural "lingüistica", va més enllà de la llengua, és una manera de viure, un clima, una arquitectura, unes tradicions, unes arrels comuns, segurament més antigues que la pròpia llengua, és l´adoració a uns paisatges comuns, a una olor pròpia d´aquesta terra, a una sensació d´unitat encara que es parle altra llengua, potser diferent d´explicar però que existeix.
Però mecagon la p***!!!, és que això mateix t'estava pregutant!, però te m'has llançat al coll a mossegar-me, tio!

Si jo ja ho sé que l'essència del Maestrat està en una colla de tradicions (o com ho digues) i no pas en la llengua, però el cas és que la gent amb qui em relaciono només està per la llengua i només se fixa en la part "catalana/valenciana" del Maestrat.

Per això et pregunto jo de quina manera puc, en este precís cas, argumentar la unitat amb els pobles de llengua castellana que hi ha a l'esquerra més immediata al mateix temps que reivindico la unió del mapa que porto a la signatura. Afina més, pus, que el tema m'interessa.

ranciolí escrigué:
té més força l'Hospital i les botigues d'Alcanyís i la Piràmide, per dir-ne dos, que les vessants de les aigües. Lo Bergantes haurie de fer pressió a les relacions entre pobles fa alguns anys, però no ara
Hosti, ranciolí, que a això em volia referir... ¿Que hi ha com una boira de malinterpretació al meu voltant? Crying or Very sad
____________________________________

En definitiva, Maestrat, que jo només puc dir-te els límits catalanòfons del Maestrat, però no fins on ell arriba per la part de l'Aragó castellanòfon (ans que refiar-me de dos súper-dubtoses comarcalitzacions oficials).

A vore si col·labores, que t'hai vingut de bon rollo i t'has alterat de seguida!
Tornar a dalt Ir abajo
Maestrat




Nombre de missatges : 21
Registration date : 07/12/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Ni cas a la gent que et diga altra cosa.   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDv Des 08, 2006 8:23 pm

Bé, ebrenc. La cosa és molt sencilla, diguem que al maestrat pròpiament dit, és a dir, la terra que es troba entre el Guadalope i el Bergantes i que és "la frontera" de Terol i Castelló, i que en realitat mai ha sigut frontera de res, ha estat molt aïllada de sempre de tota la vida, però no entre els, sinó entre la resta del món, ara bé, què és el més important en quasevol cultura? doncs les festes i passar-se-ho bé, i clar en pobles tan aïllats de la resta, a les festes era on s´anava a trobar parella, coneixer gent diferent, perquè clar hi ha una cosa molt important, al maestrat es tenia por a la consanguineitat, les festes eren el lloc on podies trobar una xica o un xic que no fóra familia teua, encara que segurament fora familia llunyana, com sol passar amb la gent del maestrat, diguem que jo tinc familia per tot el maestrat, tant a la banda aragonesa com a la valenciana, però al meu poble tinc poca familia...com la majoria de gent que és de la zona. Podem dir que fa cents anys si tu feies un cercle a, no ho sé, Forcall per exemple, de ràdio 40 km, podem dir que tota la gent inclosa en aquest lloc es coneixia, fins i tot totes les massades i masicos molt llunyats a les muntanyes.
I altra cosa, castellà al maestrat aragonés...no fa tant, al meu poble, a l´ajuntament jo he vist textos en català i aragonés, texts que eren bilingües, i eren del segle passat!, tota la gent del maestrat aragonés parla el "chaparriau", és a dir una barreja d´aragonés, català i molta influència del castellà, sobretot per la gramàtica i la flexió verbal però el vocabulari i frases fetes, castellà? doncs no, és més aragonés que altra cosa. La frontera del maestrat no és la frontera entre Madrid i Barcelona, és com si el maestrat fóra una vall aïllada, sobretot abans, ara ja no, i en eixa vall es parlara valencià i aragonés castellanizat, però tothom amb el mateix pare i la mateixa mare, i tots amb els mateixos arrels culturals, i clar en un cas com aquest, parlar de diferència cultural per la llengua és tan absurd, no té cap sentit, si tots sóm familia!, els forasters són els de fóra del maestrat, per un germà, encara que s´haja tornat boig i parle francés es fa tot.
Si algú va al maestrat que es fixe a la cara de la gent major de la zona, s´adonarà que son molt semblants tant a la zona valenciana com a la aragonesa, fins i tot la manera de vestir, diguem que la gent major per la cara saben si una persona és de la zona...Gràcies a Buda, mahoma i a jo què sé, de tant en tant ja naixen nens amb cares noves i és d´agraïr, les carreteres al maestrat han fet que entre aire nou, i està bé, no té més misteris.
L´aspecte negatiu és que ara la gent d´Aragó se´n va a estudiar a Saragosa i la de València a Castelló, per no parlar de l´èxode a Barcelona, Saragossa o València de molta gent a la postguerra, però clar quan arriba l´estiu o la setmana santa, com els meus avantpassats, la gent continua anant a les festes dels pobles, com quan jo era jove, a vore si hi ha sort i cau alguna cosa. Saluts
Tornar a dalt Ir abajo
ebrenc

ebrenc


Nombre de missatges : 444
Registration date : 20/10/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDv Des 08, 2006 11:31 pm

Maestrat escrigué:
I altra cosa, castellà al maestrat aragonés...no fa tant, al meu poble, a l´ajuntament jo he vist textos en català i aragonés, texts que eren bilingües, i eren del segle passat!, tota la gent del maestrat aragonés parla el "chaparriau", és a dir una barreja d´aragonés, català i molta influència del castellà, sobretot per la gramàtica i la flexió verbal però el vocabulari i frases fetes, castellà? doncs no, és més aragonés que altra cosa. La frontera del maestrat no és la frontera entre Madrid i Barcelona, és com si el maestrat fóra una vall aïllada, sobretot abans, ara ja no, i en eixa vall es parlara valencià i aragonés castellanizat, però tothom amb el mateix pare i la mateixa mare, i tots amb els mateixos arrels culturals, i clar en un cas com aquest, parlar de diferència cultural per la llengua és tan absurd, no té cap sentit, si tots sóm familia!, els forasters són els de fóra del maestrat, per un germà, encara que s´haja tornat boig i parle francés es fa tot.
Eic, i del chaparriau este que dius què me'n pots dir? Encara n'hi ha? Que ribagorçaneja o com és això?
Tornar a dalt Ir abajo
Maestrat




Nombre de missatges : 21
Registration date : 07/12/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDs Des 09, 2006 2:25 am

No és català, és castellà amb aragonismes, alguna influència del català en el vocabulari però és castellà amb vocabulari "chaparriau" o aragonés molt castellanitzat, però el parla la gent major, que pràcticament ja no hi és o queden pocs, quan jo era un nen sí, la gent jove d´ara ja no.
La gent jove parla castellà i català, ja que molta gent del maestrat aragonés viu a Barcelona i quan arriba a l´estiu parlen en català o castellà. Diguem que un 80 % de la gent jove que és descendent al maestrat aragonés i viu fóra parla català, ja que són o de Barcelona o de València, el 20 % viuen a Saragossa encara que menys o menys ho entenen, no ho sé si perquè al castellà que es parla a Aragó hi ha molts aragonismes i catalanismes i per això ho entenen o no ho sé per què, però ho entenen.
L´aragonés es semble molt al gascón i a l´occità, el vocabulari és més del gascón, molt pirinenc, encara que moltes paraules i frases fetes sonen massa al castellà, segurament per la castellanització tan forta que ha rebut Aragó o bé, potser, no ho sé, que siga a l´enrevés que l´aragonés haja influit en la formació del castellà, si el castellà es forma a La Rioja, i a La Rioja es parlava esuskera i la llengua romance navarro-aragonesa, és a dir aragonés més o menys actual del Pirineu, el que s´anomenava el llatí euskera, doncs pot ser que la castellanització no haja sigut tal castellanització sinó una evolució de la llengua, pero bé no ho sé, si algú sap del tema que parle, jo no, millor no continue.
Tornar a dalt Ir abajo
Maestrat




Nombre de missatges : 21
Registration date : 07/12/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDs Des 09, 2006 3:56 am

Jo tinc entès que els d'Aiguaïva abans que hi haguere cotxes tenien com a capitalitat Morella. Abans que Alcanyís fore alguna cosa ;-)

Bé ranciolí, està clar que Morella era la supercapital del Maestrat i a més a més bonica, però tu saps el palo d´anar d´Aiguaviva fins Morella per camins de cabres fa cent anys, El Mas de las Matas sempre ha sigut un poble gran i està al costat d´Aiguaviva, i Castellote està a menys distància i el tereny més plà, però bé tampoc he dit que els d´Aiguaviva no consideraren a Morella com capital de "la zona", la capitalitat de Morella per bellesa és indiscutible. I bé també està clar que Aiguaviva està molt unida a La Balma, com Las Parras, Jaganta i tota la resta, a més a més el paisatge d´Aiguaviva fins a la Balma és tota una meravella de pins, el que em referia és que si una persona d´Aiguaviva tenia una "necessitat" de comprar alguna cosa o d´anar de festa, estava El Mas o Castellote més a prop i no tenia la necessitat d´anar fins a Morella. Al meu poble no havia més remei que anar a Morella i en aquest sentit hi havia més relació. Diguem, que dins del maestrat més pur, al que per supós pertanyen Morella i Aiguaviva- El Mas, són com les dos portes naturals del maestrat, doncs però també són molt diferents, sobretot en el paisatge natural i no tenen res a vore en aquest sentit, em referia al paisatge no a altra cosa. Aiguaviva és plà i Morella muntanyós. Espere no haver molestat a ningú d´Aiguaviva, tot el que he dit era una crítica al fet d´incloure en aquesta "conca natural" com zona cultural i no incloure, per exemple, a Bordón que té més relació amb Morella que Aiguaviva, per posar un exemple, ho he dit en aquest contexte.
Tornar a dalt Ir abajo
ebrenc

ebrenc


Nombre de missatges : 444
Registration date : 20/10/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDs Des 09, 2006 4:07 am

Weno, més que res era per si hi quedava algun tret morfològic estrany al castellà (com els imperfets "eba", articles diferents o algo semblant), perquè com no conec lingüísticament la zona encara crec en les sorpreses potser, però pel que veig segurament no, i només deuen ser coses de lèxic, frases fetes i alguna altra coseta. Ara que... així mos trobéssem una espècie de "chistabín" u algo així mig castellanitzat... que quin descobriment, jejeje. pirat
Tornar a dalt Ir abajo
ranciolí

ranciolí


Nombre de missatges : 854
Registration date : 06/09/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDs Des 09, 2006 7:50 pm

maestrat escrigué:
Bé ranciolí, està clar que Morella era la supercapital del Maestrat i a més a més bonica, però tu saps el palo d´anar d´Aiguaviva fins Morella per camins de cabres fa cent anys, El Mas de las Matas sempre ha sigut un poble gran i està al costat d´Aiguaviva, i Castellote està a menys distància i el tereny més plà, però bé tampoc he dit que els d´Aiguaviva no consideraren a Morella com capital de "la zona", la capitalitat de Morella per bellesa és indiscutible.
Maestrat, a veure, que crec que estem confonent cosetes... No sé el que és anar d'Aiguaïva a Morella per un camí de cabres, però m'imagino el què és anar del meu poble a Morella en burra "7 hores de pujar i 7 de baixar". M'imagino el que és fer "dos viatjes d'anar i dos de tornar del meu poble a Barcelona" en una carretera que només arribar a Tortosa et costave dos hores. Avui dia et coste una hora i quart. I no em coste gens imaginar-me que l'any 1900 Morella ere una supercapital i "El Mas de las Matas sempre ha sigut un poble gran i està al costat d´Aiguaviva", tan gran com Aiguaviva. Crec que et mires los pobles com si foren lo que són ara. Crec que li dones massa importància a la bellesa de Morella, com si els masovers hi anigueren a fer el pixapins. O com si de l'època que parlem estiguere oberta lo Bisgargis. I crec que és molt posterior (t'ho dic perquè en algun moment dius "Aiguaviva tenia una "necessitat" de comprar alguna cosa o d´anar de festa, estava El Mas o Castellote més a prop i no tenia la necessitat d´anar fins a Morella.drunken). Mira't les xifres de població d'Aiguviva, Morella i el Mas de les Mates i opina:
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991
44004 Aguaviva 1.778 1.810 1.554 1.837 1.634 1.433 1.185 887 677 559
44145 Mas de las Matas 1.966 2.146 1.922 2.013 2.008 1.954 1.796 1.559 1.518 1.373
12080 Morella 7.335 6.722 5.498 5.832 5.037 4.786 4.132 3.652 3.337 2.717
Tornar a dalt Ir abajo
Maestrat




Nombre de missatges : 21
Registration date : 07/12/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDs Des 09, 2006 9:11 pm

Ay, ranciolí vols que et diga els habitans del meu poble? jajaja, més que un poble com Aiguaviva eren quatre cases molt boniques i molt ben posades i poc més, per a nosaltres més que Aiguaviva, El Mas sempre ha sigut com una espècie de capital, i si havia una cosa que no la trobaves a Morella, que ja era difícil, sempre estava El Mas. Està clar que no he viscut a l´any 1900, però he vist com estaven els pobles a l´any 1980 i ja està, però bé que Aiguaviva em pareix moltbé, jo no estic en contra d´Aiguaviva, tot el contrari, Visca Aiguaviva i el riu Bergantes! encara que abans estava més net, com tot el maestrat, hi ha massa indústries de porcs!.
Gràcies per les xifres, però prefereix no mostrar-te les del meu poble, esglaien encara més!.
Tornar a dalt Ir abajo
ranciolí

ranciolí


Nombre de missatges : 854
Registration date : 06/09/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDs Des 09, 2006 11:19 pm

Parlem de dos èpoques molt diferents.

Aprofito: tens alguna solució per a la saturació de granges de gorrinos? M'imagino que pel nombre d'habitants del teu poble no hi deu haver cap saturació ;-)
Tornar a dalt Ir abajo
ebrenc

ebrenc


Nombre de missatges : 444
Registration date : 20/10/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDg Des 10, 2006 12:43 am

Maestrat, aprofito que deus ser de per allí... Resulta que hai d'anar a Villores a fer una enquesta lingüística, ¿no tins cap contacte per allí per a facilitar-me la feina?

S'agraïx! bounce2

Ah!, i aprofito el missatge, dîs-me, per favor, quins municipis (i/o localitats inframunicipals) de l'Aragó són inclosos històricament (sense fer cas a la comarca oficial) al Maestrat.
Tornar a dalt Ir abajo
Maestrat




Nombre de missatges : 21
Registration date : 07/12/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDg Des 10, 2006 6:01 pm

Pel que fa a la solució de granges de gorrinos, doncs sí, hi ha tantes! agricultura ecològica, indústries textils tradicionals sense contaminació, rentabilitzar el turisme d´oci de la zona amb gust...no ho sé hi ha tantes, explotar tota la riquesa forestal i la varietat agrícola que és molta, però bé interesssa més els gorrinos i els nous monstres eòlics, molins d´àcer que enllegeixen d´una manera increïble el paisatge i no ho sé com quedarà la cosa perquè Castellot vol augmentar tota aquesta bestiesa encara més.
Ebrenc en què consisteix l´enquesta lingüística? Villores el conec i tant, aprofita i compra-te unes espardenyes típiques, són boníssimes, encara que crec que ara estan a Forcall, crec que és la mateixa familia, si vas a Villores pots anar a Castellot, el camí de Villores a Castellot t´assegure que és inoblidable, en la meua opinió l´autèntic cor del maestrat, però està a Terol.
I els municipis que estan inclosos dins del maestrat aragonés..., més o menys ja t´els he dit. Però bé quan era un nen el meu iaio em va portar a una muntanya, des de la muntanya em va assenyalar molts pobles del maestrat que es veien, era un paisatge impressionat, però a la llunyania havia molta boira i no es veia bé a on acabava el paisatge de muntanyes..., el que vull dir-te és que frontera com tal no existeix, hi ha pobles de transició, que estan al mig, que tenen molt d´aquesta cultura del maestrat però també d´altres cultures, però si vols conéixer el cor, la sensació d´estar al Maestrat, Villores és un bon començament per endinsar-te al maestrat d´Aragó, però no t´esglaies per la carretera, abans era pitjor i ...possa-le gasolina al cotxe, la grua des de Morella és molt cara.
Tornar a dalt Ir abajo
ranciolí

ranciolí


Nombre de missatges : 854
Registration date : 06/09/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDg Des 10, 2006 9:06 pm

Maestrat escrigué:
Pel que fa a la solució de granges de gorrinos, doncs sí, hi ha tantes! agricultura ecològica
Què plantem al Maestrat? drunken

Maestrat escrigué:
, indústries textils tradicionals sense contaminació,
Competint amb els xinesos?
Maestrat escrigué:
rentabilitzar el turisme d´oci de la zona amb gust...
Mmmhhhh... i canviarem les reclamacions per la massificació de granges per la massificació de turistes
Maestrat escrigué:
no ho sé hi ha tantes, explotar tota la riquesa forestal
Arrassar en los pins?
Maestrat escrigué:
però bé interesssa més els gorrinos i els nous monstres eòlics,
I encara, en los gorrinos, mira't les xifres de població que et vaig posar l'altre dia. Los monstres eòlics substituixen centrals térmiques i atòmiques.

En definitiva: segur que hi ha una alternativa qe consistix en tractar el pixum. Si vols, nhi ha una altra: tractar el pixeum, separar aigua de fem, i tindre aigua per a regar unes quantes hectàrees de pastura per a vaques, que venen una mica millor per al turista. No serà l'idílic maestrat però serà un maestrat en present. I pootser en futur.
Tornar a dalt Ir abajo
Maestrat




Nombre de missatges : 21
Registration date : 07/12/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDg Des 10, 2006 10:57 pm

Bé, presentes un maestrat que no m´agrada però jo no visc tot l´any allí, si la gent vol aquest futur, bé, estem en democràcia i si la majoria és açò el que vol, doncs bé però no m´agrada. Està clar que viure al maestrat tot l´any és dur i els gorrinos i l´industria eòlica són diners fàcil, i possiblement el futur, la central tèrmica d´Andorra ha deixat ja massa pluja àcida al maestrat i està clar que l´eòlica és més neta però em costa acostumar-me a un paisatge totalment desfigurat. M´agradaria altre futur, però pense que qui té que decidir és la gent que viu tot l´any i ho accepte, mentres no es faça cap urbanizació ni camps de golf....preferisc els gorrinos als turistes.
Tornar a dalt Ir abajo
ranciolí

ranciolí


Nombre de missatges : 854
Registration date : 06/09/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDg Des 10, 2006 11:20 pm

Maestrat escrigué:
preferisc els gorrinos als turistes.
Segur que si visqueres allà preferiries tractar turistes tot lo dia que llimpiar solls de gorrinos. Vamos, fes la prova si vols, que és gratis i fàcil ;-)
Tornar a dalt Ir abajo
Maestrat




Nombre de missatges : 21
Registration date : 07/12/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDl Des 11, 2006 12:15 am

Doncs no ho sé...sóc un poc bèstia, i m´he acostumat a l´olor de la colònia "de bogdone" pour home to París. Crec que és una questió d´acostumar el cos, crec que preferisc els porcs als turistes, encara que el pantà de Santolea semble una bassa de merda. Abans es tenien a casa, amb la resta dels animals i la familia, tots juntes a fer calor a l´hivern, els turistes els accepte menys, preferisc netejar la granja, ho sent sóc un poc marrano, a més a més amb l´aigua que tenim es neteja tot superbé i amb un poc d´espliego es fa bona olor. Però bé quan parlava de turisme d´oci amb bon gust, no em referia a un turisme massificat, en eixe cas preferisc els porcs.
Tornar a dalt Ir abajo
ranciolí

ranciolí


Nombre de missatges : 854
Registration date : 06/09/2006

Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitimeDl Des 11, 2006 11:35 am

Si el que penses és que el futur del Maestrat és criar gorrinos al corral de casa, oblida també anar a vore les maravelles de la Balma en 1/2 hora de cotxe.

Maestrat, si el problema de rentar solls no és l'aulor. Per l'aulor no hi patirie ningú! Ja et dic que la prova és gratuïta. De fet, segur que per uns 600 euros trobes a un gorrinaire solidari que t'oferix les seues instalacions per a rentar-les. I en estes coses ja se sap, no hi ha res com aplicar a la realitat los exemples i les idees.
Tornar a dalt Ir abajo
Contenido patrocinado





Morella: ¿llengua=cultura? Empty
MissatgeAssumpte: Re: Morella: ¿llengua=cultura?   Morella: ¿llengua=cultura? Icon_minitime

Tornar a dalt Ir abajo
 
Morella: ¿llengua=cultura?
Tornar a dalt 
Pàgina 1 de 1
 Temas similares
-
» Visca la Cultura Catalana
» Llengua Nacional #56
» M'he fet voluntari per la llengua

Permisos d'aquest fòrum:No pots respondre a temes en aquest fòrum
Neop@tria :: Linguae-
Canviar a: