Neop@tria
¿Quieres reaccionar a este mensaje? Regístrate en el foro con unos pocos clics o inicia sesión para continuar.
Neop@tria

Foro de discusión ta todas as antiguas tierras d'a Corona d'Aragón. Fòrum de discussió per a totes les terres de l'antiga Corona d'Aragó. Fòrum de debat per totas las terras de l'antiga Corona d'Aragon.
 
ÍndexÍndex  GALERIAGALERIA  CercarCercar  Últimas imágenesÚltimas imágenes  Registrar-seRegistrar-se  Iniciar Sessió  

 

 Sobre l'Estatut d'Aragó

Ir abajo 
+3
ranciolí
aragonum
Senderi
7 participantes
Anar a pàgina : 1, 2  Següent
AutorMissatge
Senderi

Senderi


Nombre de missatges : 129
Localisation : Delta de l'Orinoco
Registration date : 07/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDl Set 18, 2006 10:31 am

Joaquim Montclús


http://www.avui.cat/avui/diari/06/set/16/254443.htm
Tornar a dalt Ir abajo
http://www.guillemchacon.cat
aragonum

aragonum


Nombre de missatges : 444
Localisation : Comitum Barcinonensium
Registration date : 05/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDl Set 18, 2006 11:37 am

Per a la col·lecció:

Avui escrigué:

Sobre l'Estatut d'Aragó
Joaquim Montclús

Darrerament el president de les Corts d'Aragó, Francisco Pina, ha dipositat a les Corts de Madrid el redactat del nou Estatut d'Aragó, que ha estat aprovat amb el consens de tots els grups parlamentaris, PP, PSOE, PAR i IU, excepte la Chunta Aragonesista (CHA), que s'ha abstingut. Pina va remarcar que ho feien discretament, amb un gran consens i sense fer cap soroll, al contrari que en la presentació de l'Estatut català. El que no ha dit és que part d'aquest soroll també el van fer ells i encara no és clar si presentaran un recurs d'inconstitucionalitat contra l'Estatut català.

Curiosament aquest Estatut no fa cap referència a l'oficialitat del català a la Franja i tampoc de l'aragonès, malgrat que el president, durant anys i anys, va prometre una llei de llengües en què el català i l'aragonès es declararien oficials.

En la portada impresa d'aquest Estatut hi ha una sèrie de fotografies dels moments clau de la seva aprovació, però no n'hi ha cap de Gaspar Torrente, la persona que en les primeres dècades del segle passat més va fer per l'Estatut d'Aragó. Gaspar Torrente era originari de la Franja de Ponent i a l'edat de nou anys es va traslladar a Barcelona, on va desenvolupar tota la seva activitat professional i política, centrada en Catalunya i Aragó.

Els aragonesos li deuen, en bona part, que quan es va posar en marxa el que s'anomena l'Estat de les autonomies, no fossin considerats com uns més del "café para todos" del president Suárez. Torrente, durant aquestes primeres dècades, va aconseguir que els aragonesos reivindiquessin la seva història, la seva bandera (idèntica a la catalana i a la dels altres territoris de l'antiga Corona d'Aragó) i els seus principals fets diferencials, i fins i tot va aconseguir que a la ciutat de Casp, el maig de 1936, s'hi redactés un primer Estatut d'autonomia.

Gaspar Torrente també va ser un gran catalanista. Des de molt jove milità i destacà en els rengles del nacionalisme republicà federal i sempre fou un gran seguidor de Francesc Macià. Va col·laborar en una gran quantitat de diaris i publicacions de caire republicà com L'Intransigent, La Tralla, La Campana de Gràcia, L'Opinió, Lluita, Diari de Barcelona, etc. El procés nacionalista que es desenvolupava al Principat el va exportar a Aragó. La publicació Renacimiento Aragonés és una còpia del Renaixement de Francesc Macià, la formació del partit Estado Aragonés és també una còpia d'Estat Català, i així tantes i tantes altres coses. Avui, els aragonesos li reconeixen en part la gran tasca que va fer i el tenen considerat com el pare de l'actual nacionalisme aragonès. A Saragossa hi té dedicada una important fundació. Malgrat tot, els aragonesos desconeixen per complet la seva militància catalanista.

Gaspar Torrente sempre va considerar Aragó i Catalunya com a pobles germans i va dedicar la seva vida a fer que no es barallessin entre ells. Avui, si visqués, com ho va fer al seu moment, arremetria amb força contra els polítics aragonesos i els tocaria el crostó en veure l'anticatalanisme que han despertat per tot arreu amb la disputa de les obres d'art del Museu Episcopal de Lleida, per les declaracions tan sorprenents del seu president, que va donar a entendre que trencava les relacions amb Catalunya i no participaria en l'Euroregió, i finalment per la intenció de presentar un recurs contra l'Estatut català.

El president actual d'Aragó i bona part dels dirigents del seu govern són originaris de la Franja de Ponent. Gaspar Torrente també ho era i, malgrat el seu amor patriòtic a Aragó, en un article al setmanari L'Intransigent de l'any 1918, parlant d'un amic valencià que es deia Vicenç, afirmava: "Permeteu que vos tracti d'amic, per a mi tots els bons nacionalistes en som, d'amics i companys; mes sou valencià i jo ribagorçà, ço és, catalans ambdós". L'actual president i alguns dirigents més, els agradi o no, també estan en la mateixa condició de Gaspar Torrente.

Historiador

Com algú va senyalar molt encertadament l'atre dia al feu del Rolde Iaio, este no és l'estatut d'autonomia de l'Aragó, sinó de la Comunidad Autónoma de Aragón.

Sobre l'Estatut d'Aragó Renacimiento
Tornar a dalt Ir abajo
ranciolí

ranciolí


Nombre de missatges : 854
Registration date : 06/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDl Set 18, 2006 3:26 pm

Avui escrigué:
Gaspar Torrente era originari de la Franja de Ponent


drunken drunken drunken
Tornar a dalt Ir abajo
cat1714

cat1714


Nombre de missatges : 989
Registration date : 05/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDl Set 18, 2006 3:43 pm

ranciolí escrigué:
Avui escrigué:
Gaspar Torrente era originari de la Franja de Ponent


drunken drunken drunken

Que no era de Campo, terra catalanòfona fins fa 4 dies?
Tornar a dalt Ir abajo
http://www.racocatala.cat/cat1714/
aragonum

aragonum


Nombre de missatges : 444
Localisation : Comitum Barcinonensium
Registration date : 05/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDl Set 18, 2006 4:40 pm

cat1714 escrigué:
Que no era de Campo, terra catalanòfona fins fa 4 dies?

I euskaldun fa 5.
Tornar a dalt Ir abajo
ranciolí

ranciolí


Nombre de missatges : 854
Registration date : 06/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDl Set 18, 2006 5:26 pm

cat1714 escrigué:
Campo, terra catalanòfona fins fa 4 dies
Qui defensa això?
Tornar a dalt Ir abajo
aragonum

aragonum


Nombre de missatges : 444
Localisation : Comitum Barcinonensium
Registration date : 05/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDl Set 18, 2006 5:34 pm

Te'n recordes del Fèlix de Mallorca? Ell dia que les valls de Chistau i Bardaxí eren catalanòfones.
Tornar a dalt Ir abajo
Rondinaire




Nombre de missatges : 731
Registration date : 06/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDl Set 18, 2006 5:45 pm

Hòsties, en fèlix!!! que se n´ha fet d´ell?

Des de què van aparèixer 2 del seu poble (banyalbufar) el gatito no sé quantos i la verdad, va desaparèixer.
Tornar a dalt Ir abajo
aragonum

aragonum


Nombre de missatges : 444
Localisation : Comitum Barcinonensium
Registration date : 05/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDl Set 18, 2006 5:55 pm

Seria cert lo rumor que era un candidat polític del poble i mos va dixar per a llimpiar la imatge?
Tornar a dalt Ir abajo
Rondinaire




Nombre de missatges : 731
Registration date : 06/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDl Set 18, 2006 6:12 pm

Collons, no sé veure a quin partit hi podia pertànyer .... per cert, eres tu qui vas comentar que hi havia dos fèlix?
Tornar a dalt Ir abajo
aragonum

aragonum


Nombre de missatges : 444
Localisation : Comitum Barcinonensium
Registration date : 05/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDl Set 18, 2006 7:10 pm

Me penso que no vaig ser jo.
Tornar a dalt Ir abajo
Rondinaire




Nombre de missatges : 731
Registration date : 06/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDl Set 18, 2006 7:24 pm

aragonum escrigué:
Me penso que no vaig ser jo.

Doncs me penso que sí... a una conversa a cal messeguer... un fèlix més polit en la llengua, i un altre menys ... bé, ets l'únic que s'hi fixa en aquestes coses ... mira ara amb la mireia galindo.. no ho recordes o ja començo amb l'alzaimer?
Tornar a dalt Ir abajo
aragonum

aragonum


Nombre de missatges : 444
Localisation : Comitum Barcinonensium
Registration date : 05/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDl Set 18, 2006 9:29 pm

Ostres... potser si.

Tb passa que tinc unes quantes llacunes dels primers anys d'I*T*A*C*A i després de Neop@tria...
Tornar a dalt Ir abajo
ranciolí

ranciolí


Nombre de missatges : 854
Registration date : 06/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDl Set 18, 2006 10:49 pm

Però ningú va aconseguir la perla de Gazzel Suspect
Tornar a dalt Ir abajo
Rondinaire




Nombre de missatges : 731
Registration date : 06/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDt Set 19, 2006 11:07 am

ranciolí escrigué:
Però ningú va aconseguir la perla de Gazzel Suspect

Ein? sunny
Tornar a dalt Ir abajo
Alan

Alan


Nombre de missatges : 4
Registration date : 21/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Ma iaia era de Llert, vall de Bardají   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDj Set 21, 2006 3:52 pm

aragonum escrigué:
Te'n recordes del Fèlix de Mallorca? Ell dia que les valls de Chistau i Bardaxí eren catalanòfones.
Va baixar a Estopanyà per casar-se i jo sempre la vaig sentir parlar en català d'Estopanyà. Quan parlava en sa germana, que també vivia a Estopanyà, parlaven un català més particular, potser amb més aragonesismes, però no em sonava a aragonès. No ho sé.
Fa uns anys vaig anar-hi a Llert (no hi havia estat mai) i de les dues famílies que hi vivien ningú no va voler parlar-me en la seua (nostra?) llengua, tot i ser el nét de l'Encarna. Els fee vergonya.
Tornar a dalt Ir abajo
esparver

esparver


Nombre de missatges : 237
Registration date : 07/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDj Set 21, 2006 3:57 pm

Alan escrigué:
aragonum escrigué:
Te'n recordes del Fèlix de Mallorca? Ell dia que les valls de Chistau i Bardaxí eren catalanòfones.
Va baixar a Estopanyà per casar-se i jo sempre la vaig sentir parlar en català d'Estopanyà. Quan parlava en sa germana, que també vivia a Estopanyà, parlaven un català més particular, potser amb més aragonesismes, però no em sonava a aragonès. No ho sé.
Fa uns anys vaig anar-hi a Llert (no hi havia estat mai) i de les dues famílies que hi vivien ningú no va voler parlar-me en la seua (nostra?) llengua, tot i ser el nét de l'Encarna. Els fee vergonya.

Qui?
Tornar a dalt Ir abajo
ranciolí

ranciolí


Nombre de missatges : 854
Registration date : 06/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDj Set 21, 2006 4:35 pm

esparver escrigué:


Qui?

Qui és este home?
Tornar a dalt Ir abajo
Rondinaire




Nombre de missatges : 731
Registration date : 06/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDj Set 21, 2006 4:55 pm

Alan escrigué:
aragonum escrigué:
Te'n recordes del Fèlix de Mallorca? Ell dia que les valls de Chistau i Bardaxí eren catalanòfones.
Va baixar a Estopanyà per casar-se i jo sempre la vaig sentir parlar en català d'Estopanyà. Quan parlava en sa germana, que també vivia a Estopanyà, parlaven un català més particular, potser amb més aragonesismes, però no em sonava a aragonès. No ho sé.
Fa uns anys vaig anar-hi a Llert (no hi havia estat mai) i de les dues famílies que hi vivien ningú no va voler parlar-me en la seua (nostra?) llengua, tot i ser el nét de l'Encarna. Els fee vergonya.

Ottia alan, molt interessant però no sabem de què parles.
Tornar a dalt Ir abajo
Alan

Alan


Nombre de missatges : 4
Registration date : 21/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDj Set 21, 2006 5:45 pm

(Perdoneu, havia anat a dinar)
Parlo del tema de si a la vall de Bardají (Campo, Espluga, Biesques,...) s'hi parlava o no català, no era eixe el tema?. Per això cito aquest missatge:
"Te'n recordes del Fèlix de Mallorca? Ell dia que les valls de Chistau i Bardaxí eren catalanòfones".
Al missatge parlo de ma padrina, que era de Llert. Em pensava que ho havia ficat al títol.
Tornar a dalt Ir abajo
ranciolí

ranciolí


Nombre de missatges : 854
Registration date : 06/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDj Set 21, 2006 6:06 pm

Alan escrigué:
(Perdoneu, havia anat a dinar)
Bon profit, Alan. Salutacions a la família.
Tornar a dalt Ir abajo
aragonum

aragonum


Nombre de missatges : 444
Localisation : Comitum Barcinonensium
Registration date : 05/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDj Set 21, 2006 6:14 pm

Alan escrigué:
Va baixar a Estopanyà per casar-se i jo sempre la vaig sentir parlar en català d'Estopanyà. Quan parlava en sa germana....

Hola Alan i benvingut al fòrum.

Lo teu missatge no l'acabo d'entendre. Qui va baixar a Estopanyà? Tu? I a quina dona vas sentir parlar?

Sobre la seua/nostra llengua, tant l'aragonès, com lo català i lo ribagorçà són nostres. ^_^
Tornar a dalt Ir abajo
Alan

Alan


Nombre de missatges : 4
Registration date : 21/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDj Set 21, 2006 8:30 pm

Vaig a intentar ser una mica clar:
La padrina va baixar de Llert (vall de bardají) a Estopanyà per casar-se amb l'avi. Sa germana Maria va fer el mateix. Naturalment parlo d'abans de la Guerra.
Jo, fins que va morir, sempre vaig sentir-la parlar en català d'Estopanyà, tot i que en sa germana usaba un dialecte diferent.
Sobre que les dues llengües (català i aragonès) són nostres, ho són perquè formen part del nostre país, però jo personalment no parlo aragonès, per açò dic "seua" llengua. Per cert, quan dius ribagorçà, vols dir català ribagorçà?
Tornar a dalt Ir abajo
aragonum

aragonum


Nombre de missatges : 444
Localisation : Comitum Barcinonensium
Registration date : 05/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDj Set 21, 2006 8:38 pm

Alan escrigué:
Per cert, quan dius ribagorçà, vols dir català ribagorçà?

Lo ribagorçà té identitat pròpia ans que l'aragonès i el català, encara que s'inclogue al català. Com que a l'Aragó la zona de transició enta l'aragonès és més gran i com que crec que és la màxima expressió de la unió entre Aragó i Catalunya, crec que és just anomenar ribagorçà i prou: ribagorçà català i ribagorçà aragonès.

Ets de per allà o només los iaios?
Tornar a dalt Ir abajo
ranciolí

ranciolí


Nombre de missatges : 854
Registration date : 06/09/2006

Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitimeDj Set 21, 2006 8:38 pm

Alan escrigué:

La padrina va baixar de Llert (vall de bardají) a Estopanyà per casar-se amb l'avi.
En quin avi? Shocked
Tornar a dalt Ir abajo
Contenido patrocinado





Sobre l'Estatut d'Aragó Empty
MissatgeAssumpte: Re: Sobre l'Estatut d'Aragó   Sobre l'Estatut d'Aragó Icon_minitime

Tornar a dalt Ir abajo
 
Sobre l'Estatut d'Aragó
Tornar a dalt 
Pàgina 1 de 2Anar a pàgina : 1, 2  Següent
 Temas similares
-
» Sobre governs nacionalistes
» pregunta sobre seleccions
» Muguruza sobre Barajas
» Genial acudit sobre l'espanyolisme!

Permisos d'aquest fòrum:No pots respondre a temes en aquest fòrum
Neop@tria :: Neop@tria-
Canviar a: