Neop@tria
¿Quieres reaccionar a este mensaje? Regístrate en el foro con unos pocos clics o inicia sesión para continuar.
Neop@tria

Foro de discusión ta todas as antiguas tierras d'a Corona d'Aragón. Fòrum de discussió per a totes les terres de l'antiga Corona d'Aragó. Fòrum de debat per totas las terras de l'antiga Corona d'Aragon.
 
ÍndexÍndex  GALERIAGALERIA  CercarCercar  Últimas imágenesÚltimas imágenes  Registrar-seRegistrar-se  Iniciar Sessió  

 

 L'aran i l'espinàs

Ir abajo 
+4
El noi del sucre
Fra Gombau
ebrenc
Rondinaire
8 participantes
AutorMissatge
Rondinaire




Nombre de missatges : 731
Registration date : 06/09/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDv Oct 27, 2006 5:19 pm

http://www.elperiodico.com/

Cita :
Aran no és neu només
JOSEP MARIA Espinàs

M'han fet una entrevista, per la ràdio, des de Bossost, a la vall d'Aran. El motiu era aquest: ara es compleixen 50 anys del viatge a peu pel Pallars i per la vall d'Aran que vam fer, junts, Camilo José Cela i jo.
No cal dir que 50 anys són molts en la vida d'un home. Tants, que a mi, que dedico una atenció molt escassa al passat, em resulta difícil acceptar que jo ja existia fa 50 anys. És clar que ho sé, que existia, i fa més anys i tot, però una cosa és saber-ho i una altra de ben diferent intentar ressuscitar les vivències d'aleshores.
M'han hagut de dir-ho: fa 50 anys d'aquell viatge amb Cela. Una gent entusiasta del Pallars organitza una sèrie d'actes per commemorar-ho. I un periodista em telefona des de la vall d'Aran.
Comença l'entrevista parlant aranès, i com que s'adona que jo l'entenc, continua. És clar que hi ha alguna paraula que se m'escapa, però la conversa em resulta fàcil. I quan el periodista penja, em dic que a Espanya ben poca gent hi deu haver que sàpiga que dins de l'Estat hi ha una gent que parla aranès.
Que hi ha uns excèntrics que parlen català, gallec o basc ja és prou conegut --excèntrics també és una expressió vàlida en sentit geomètric: allunyats del centre--. No obstant, l'aranès encara queda més ignorat. Potser entre tants esquiadors que van a la vall d'Aran n'hi deu haver algun que es deu haver preguntat: "¿I aquests, què parlen?".
Aquest article, contràriament a la majoria dels que escric, té una expressa voluntat pedagògica, i confio que m'ho perdonaran. Però val la pena saber que l'aranès és una variant de la llengua gascona que s'ha conservat a la vall d'Aran, encara que presenti les lògiques influències del català. I al seu torn, el gascó està integrat en l'occità, llengua romànica, i per tant germana de totes les llengües derivades del llatí, com el català i el castellà. Es tracta d'una llengua antiquíssima que sobreviu en algunes regions de la França actual, i que ja al segle XI manifesta el seu valor literari amb els grans trobadors medievals.
Doncs sí, a l'Aran encara s'escriu i es parla en aranès, i avui dia, si no m'equivoco, és llengua cooficial en aquest territori. Però com va dir un poeta --no sé si ho escriuré correctament, però la idea és ben clara--: l'Aran està "ta lueny, ta lueny, qu'Espanya nu la hi sap". Si no és per anar a la neu.
Tornar a dalt Ir abajo
ebrenc

ebrenc


Nombre de missatges : 444
Registration date : 20/10/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDs Oct 28, 2006 9:32 am

No es podria aconseguir per a Aran algun estatus legal paregut al de "ciutat autònoma" que tenen Ceuta i Melilla?

O creieu que si estiguessen fora de Catalunya la consciència nacional occitana a Aran encara aniria més a la baixa?

Hi ha tantes preguntes que em faig sobre Aran...!
Tornar a dalt Ir abajo
Fra Gombau

Fra Gombau


Nombre de missatges : 82
Registration date : 12/09/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDs Oct 28, 2006 11:47 am

Aquest "pàjaru" no té ni puta idea del què és Occitània, ni que l'occità aranès és oficial a tot el territori de Catalunya. I tant li hauria costat informar-se de la grafia correcta del que transcriu en aranès?

És un pijo i un sapastre!!

Benediccions,

Gombaldus episcopus
Tornar a dalt Ir abajo
ebrenc

ebrenc


Nombre de missatges : 444
Registration date : 20/10/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDs Oct 28, 2006 12:26 pm

L'aranès és oficial a tot lo Principat? :shock:

I bé, lo de pijo i sapastre... és que no és ben bé així. S'ha de tenir en compte que el públic d'Espinàs és majoritàriament català, "catalunyès", amb la qual cosa ell juga a donar una visió regionalista d'Aran, com si fos una part més de Catalunya. Sovint dixa entreveure que prefereix això i no pas que aquest territori participe del nacionalisme que li és propi, l'occità, i, evidentment, això és atacable.

Finalment, els errors d'escriptura de l'aranès potser caldria posar-los en consonsonància amb les tendències ortogràfiques preestatutàries i anteriors al vigent model ortogràfic occitanista.
Tornar a dalt Ir abajo
El noi del sucre

El noi del sucre


Nombre de missatges : 778
Registration date : 05/09/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDs Oct 28, 2006 12:42 pm

ebrenc escrigué:
No es podria aconseguir per a Aran algun estatus legal paregut al de "ciutat autònoma" que tenen Ceuta i Melilla?

Això voldrien molts alcaldes i promotors immobiliaris...és trist però és així.

ebrenc escrigué:

O creieu que si estiguessen fora de Catalunya la consciència nacional occitana a Aran encara aniria més a la baixa?

Catalunya i el seu "estatus" dins d´Espanya ha fet de matalàs per la identitat aranesa. La seva consciència nacional depèn d´ells mateixos.
Tornar a dalt Ir abajo
ebrenc

ebrenc


Nombre de missatges : 444
Registration date : 20/10/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDs Oct 28, 2006 1:42 pm

El noi del sucre escrigué:
Catalunya i el seu "estatus" dins d´Espanya ha fet de matalàs...
Sí, ho reconec, però... les "llibertats vigilades" que Catalunya ha aconseguit dins de l'Espanya autonòmica (les competències que li otorguen els seus estatuts, l'alt reconeixement de la llengua pròpia, etc.)... tot això no pot heredar-ho una hipotètica Aran autonòmica? O hauria de començar de zero i, per tant, es trobaria en un estatus paregut al de, per exemple, Castella - la Manxa?
Tornar a dalt Ir abajo
El noi del sucre

El noi del sucre


Nombre de missatges : 778
Registration date : 05/09/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDs Oct 28, 2006 2:16 pm

ebrenc escrigué:
.. tot això no pot heredar-ho una hipotètica Aran autonòmica? O hauria de començar de zero i, per tant, es trobaria en un estatus paregut al de, per exemple, Castella - la Manxa?

Reconec que soc una mica pessimista, però crec més probable la segona opció...
Tornar a dalt Ir abajo
cat1714

cat1714


Nombre de missatges : 989
Registration date : 05/09/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDs Oct 28, 2006 2:24 pm

Fra Gombau escrigué:
Aquest "pàjaru" no té ni puta idea del què és Occitània, ni que l'occità aranès és oficial a tot el territori de Catalunya. I tant li hauria costat informar-se de la grafia correcta del que transcriu en aranès?

És un pijo i un sapastre!!

Benediccions,

Gombaldus episcopus

Sr. bisbe, l'occità aranès no és oficial a tot el territori de Catalunya, tan solament és oficial (i encara sobre el paper, que ben aviat serà paper mullat) a les "cuatro provincias del nordeste".


Editat per darrera vegada per el Ds Oct 28, 2006 5:19 pm, editat 1 cop en total
Tornar a dalt Ir abajo
http://www.racocatala.cat/cat1714/
Willtron




Nombre de missatges : 3
Registration date : 26/10/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDs Oct 28, 2006 3:49 pm

cat1714 escrigué:
Sr. bisbe, l'occità aranès no és oficial a tot el territori de Catalunya, tan solament és oficial (i encara sobre el paper, que ben aviat ser paper mullat) a les "cuatro provincias del nordeste".
Y bi ha bella probinzia más en Cataluña??? Creigo que ixo ye toda Cataluña no? Smile
Tornar a dalt Ir abajo
cat1714

cat1714


Nombre de missatges : 989
Registration date : 05/09/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDs Oct 28, 2006 4:27 pm

Willtron escrigué:
cat1714 escrigué:
Sr. bisbe, l'occità aranès no és oficial a tot el territori de Catalunya, tan solament és oficial (i encara sobre el paper, que ben aviat ser paper mullat) a les "cuatro provincias del nordeste".
Y bi ha bella probinzia más en Cataluña??? Creigo que ixo ye toda Cataluña no? Smile

Els catalans nacionals entenem que el nostre país és més extens que no pas això.

cat3

Tornar a dalt Ir abajo
http://www.racocatala.cat/cat1714/
Willtron




Nombre de missatges : 3
Registration date : 26/10/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDs Oct 28, 2006 7:04 pm

cat1714 escrigué:
Els catalans nacionals entenem que el nostre país és més extens que no pas això.
Sí bueno, pero yo suposo que ixo son os Països Catalans, unos puestos an se i charra o catalán, pero no pas Cataluña, Cataluña ye Cataluña y os atros puestos son atros puestos: la Francha, Balenzia, Balears... Quiero dizir que que Cataluña ye una cosa y os Països Catalans atra. Como por exemplo en Archentina se i charra o español, pero no ye España, replecas o que quiero dizir? Ta yo a luenga ye una cosa y os estatos una atra.
Tornar a dalt Ir abajo
cat1714

cat1714


Nombre de missatges : 989
Registration date : 05/09/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDs Oct 28, 2006 9:59 pm

Willtron escrigué:
cat1714 escrigué:
Els catalans nacionals entenem que el nostre país és més extens que no pas això.
Sí bueno, pero yo suposo que ixo son os Països Catalans, unos puestos an se i charra o catalán, pero no pas Cataluña, Cataluña ye Cataluña y os atros puestos son atros puestos: la Francha, Balenzia, Balears... Quiero dizir que que Cataluña ye una cosa y os Països Catalans atra. Como por exemplo en Archentina se i charra o español, pero no ye España, replecas o que quiero dizir? Ta yo a luenga ye una cosa y os estatos una atra.

És clar que t'entenc, però jo anomeno Catalunya al conjunt de tot el meu país: de Salses a Guardamar i de Fraga a Maó. Evidentment, que la Nació no és l'Estat, i per això no sóc pas contrari al fet que la Nació Catalana es constitueixi en més d'un Estat.
Tornar a dalt Ir abajo
http://www.racocatala.cat/cat1714/
ebrenc

ebrenc


Nombre de missatges : 444
Registration date : 20/10/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDg Oct 29, 2006 9:12 pm

Sí..., el cert és que el territori dels Països Catalans també pot anomenar-se, per antonomàsia o per metonímia, Catalunya.

Com a títol il·lustratiu, la Viquipèdia té dos entrades diferents, una sobre Catalunya i l'altra sobre la comunitat autònoma de Catalunya.

I cert és també que d'altres molts cops Catalunya també es refereix a l'actual comunitat autònoma d'Espanya, al Rosselló i, fins i tot, a la Franja de Ponent. No es té tanta costum, però, d'incloure-hi el País Valencià.

Segons la Viquièdia:
Cita :
Catalunya, anomenada tradicionalment Principat de Catalunya, és una nació històrica situada a la costa nord-est de la península Ibèrica, en gran part, i dividida administrativament en dues parts: la Comunitat Autònoma de Catalunya a Espanya i la Catalunya Nord a França. Hom, quan parla de Catalunya actualment, es refereix sobretot al territori sota l'administració de la Generalitat de Catalunya, que és l'únic que duu aquest nom com a oficial.
Per altra banda, diferents territoris del que avui es coneix com a Franja de Ponent han format part en successius moments històrics tant del Principat de Catalunya, com actualment, d'Aragó.
Tornar a dalt Ir abajo
Elladan

Elladan


Nombre de missatges : 161
Localisation : Lo pla d'Urgell, Catalunya
Registration date : 08/10/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDg Oct 29, 2006 9:28 pm

Doncs jo com a principat de Catalunya entenc la comunitat autònoma amb el mateix nom (exceptuant la vall d’Aran), la Catalunya nord (la de França) i la Franja de Ponent a la comunitat autònoma d’Aragó.
Tornar a dalt Ir abajo
cat1714

cat1714


Nombre de missatges : 989
Registration date : 05/09/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDl Oct 30, 2006 12:23 pm

Elladan escrigué:
Doncs jo com a principat de Catalunya entenc la comunitat autònoma amb el mateix nom (exceptuant la vall d’Aran), la Catalunya nord (la de França) i la Franja de Ponent a la comunitat autònoma d’Aragó.

Jo per Principat de Catalunya entenc el mateix que tu, però a més a més hi incloc la Vall d'Aran mentre les seves institucions no manifestin la voluntat de deslligar-se'n. Aquest és l'àmbit territorial que adopten les obres enciclopèdiques "Gran Geografia Comarcal de Catalunya" o "Catalunya Romànica".
Tornar a dalt Ir abajo
http://www.racocatala.cat/cat1714/
Joannòt d'Òstariz

Joannòt d'Òstariz


Nombre de missatges : 245
Localisation : Dejos de Cagira
Registration date : 14/10/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDl Oct 30, 2006 6:06 pm

cat1714 escrigué:
Elladan escrigué:
Doncs jo com a principat de Catalunya entenc la comunitat autònoma amb el mateix nom (exceptuant la vall d’Aran), la Catalunya nord (la de França) i la Franja de Ponent a la comunitat autònoma d’Aragó.

Jo per Principat de Catalunya entenc el mateix que tu, però a més a més hi incloc la Vall d'Aran mentre les seves institucions no manifestin la voluntat de deslligar-se'n. Aquest és l'àmbit territorial que adopten les obres enciclopèdiques "Gran Geografia Comarcal de Catalunya" o "Catalunya Romànica".

i las institucions de la Franja que no queren estar catalanas? a eixas no cal escultar-las?
Consellos veno i ta yo no'n tiengo.
Tornar a dalt Ir abajo
cat1714

cat1714


Nombre de missatges : 989
Registration date : 05/09/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDt Oct 31, 2006 9:32 am

Joannòt d'Òstariz escrigué:
cat1714 escrigué:
Elladan escrigué:
Doncs jo com a principat de Catalunya entenc la comunitat autònoma amb el mateix nom (exceptuant la vall d’Aran), la Catalunya nord (la de França) i la Franja de Ponent a la comunitat autònoma d’Aragó.

Jo per Principat de Catalunya entenc el mateix que tu, però a més a més hi incloc la Vall d'Aran mentre les seves institucions no manifestin la voluntat de deslligar-se'n. Aquest és l'àmbit territorial que adopten les obres enciclopèdiques "Gran Geografia Comarcal de Catalunya" o "Catalunya Romànica".

i las institucions de la Franja que no queren estar catalanas? a eixas no cal escultar-las?
Consellos veno i ta yo no'n tiengo.


Doncs no, l'Aran forma part d'una Nació diferent de la catalana i per això s'ha d'autodeterminar. Per contra, la gent de la Franja són vers catalans.
Tornar a dalt Ir abajo
http://www.racocatala.cat/cat1714/
Joannòt d'Òstariz

Joannòt d'Òstariz


Nombre de missatges : 245
Localisation : Dejos de Cagira
Registration date : 14/10/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDj Nov 02, 2006 8:27 pm

Ahière me ve pasar firme estona esperán que ubrisen el colegio ta votar i no se va presentar cap!
Tornar a dalt Ir abajo
ebrenc

ebrenc


Nombre de missatges : 444
Registration date : 20/10/2006

L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitimeDv Nov 03, 2006 11:02 am

Joannòt d'Òstariz escrigué:
Ahière me ve pasar firme estona esperán que ubrisen el colegio ta votar i no se va presentar cap!
Razz bona indirecta, jajaja
Tornar a dalt Ir abajo
Contenido patrocinado





L'aran i l'espinàs Empty
MissatgeAssumpte: Re: L'aran i l'espinàs   L'aran i l'espinàs Icon_minitime

Tornar a dalt Ir abajo
 
L'aran i l'espinàs
Tornar a dalt 
Pàgina 1 de 1

Permisos d'aquest fòrum:No pots respondre a temes en aquest fòrum
Neop@tria :: Neop@tria-
Canviar a: